کد مطلب:277021 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

اخراج یهود از سرزمینهای اسلامی
مرحوم علامه ی مجلسی -اعلی الله مقامه- در كتاب «بحارالانوار» در باب رجعت، در این باره كه یهود و نصاری از سرزمینهای اسلامی اخراج خواهند شد در حدیثی از امیرمؤمنان علیه السلام چنین نقل كرده است:

«عن عبایة الأسدی قال: سمعت أمیر المؤمنین علیه السلام و هو متكی ء و أنا قائم علیه: لأبنین بمصر منبرا منیرا، و لأنقضن دمشق حجرا حجرا، و لأخرجن الیهود و النصاری من كل كور العرب، و لأسوقن العرب بعصای هذه، قال: قلت له: یا أمیرالمؤمنین! كأنك تحیی بعد ما تموت؟ فقال: هیهات یا عبایة، ذهبت فی غیر مذهب، یفعله رجل منی» [1] .

«عبایه ی اسدی گفت: از امیرالمؤمنین علیه السلام شنیدم در حالی كه تكیه داده بود و من بالای سر آن حضرت ایستاده بودم فرمود: من در آینده در مصر منبری روشنی بخش بنیان خواهم نهاد، و ساختمانهای سنگی دمشق را ویران خواهم نمود، و یهود و نصاری را از سرزمینهای عرب بیرون خواهم راند، و عرب را با این عصای خود-به طرف حق- سوق خواهم داد!!

عبایه گوید: من عرض كردم: یا امیرالمؤمنین! گوئی شما خبر می دهید كه بعد از مردن بار دیگر زنده می شوید؟ و این كارها را انجام می دهید؟! فرمود: هیهات! ای



[ صفحه 478]



عبایه تو به راهی دیگر رفتی -مقصود من از این سخنان آنگونه كه تو خیال كردی نیست- آنچه را كه به تو گفتم مردی كه از دودمان من است انجام خواهد داد».

از جمله ی آخر این حدیث كه حضرت فرموده است: «این كارها را مردی از دودمان من انجام خواهد داد»، دو مطلب استفاده می شود كه شایان توجه است:

اول اینكه: مقصود از این مرد، یكی از سادات حسنی یا حسینی كه قبل از ظهور حضرت صاحب الامر علیه السلام قیام می كند، باشد.

و دوم اینكه: مقصود از او شخص امام منتظر علیه السلام باشند.

در صورتی كه مقصود از این مرد، یكی از سادات حسنی یا حسینی باشد، پس ممكن است این حدیث اشاره به قیام همان سیدحسنی خراسانی بوده و قیام او منجر به قیام مردم مصر و برپائی حكومت اسلامی و دخالت غربیها در امور داخلی این كشور گردیده، و سرانجام بر اثر مداخله ی دولتهای غربی در شئون امت اسلامی، تمام مسلمانان جهان از سراسر دنیا قیام كنند و به طور دسته جمعی یهود و نصاری را از تمام سرزمینهای اسلامی و به خصوص از فلسطین و بیت المقدس بیرون برانند، و نفوذ «یهود» و صهیونیست را كه عامل سرسپرده ی استعمار است بطور كلی از منطقه ی عربی خاورمیانه قطع كنند.

و اما اگر مقصود ازاو شخص امام قائم و حجت منتظر علیه السلام باشد، پس امكان دارد كه همه ی كارهای مزبور به وسیله ی وجود مقدس آن حضرت بعد از ظهور انجام شود، و آن حضرت با قیام مقدس خود كشور استعمارزده ی مصر را به یك كشور صد در صد اسلامی تبدیل نماید، و یهود و نصاری را از سرزمینهای اسلامی بیرون براند، و عرب را با تازیانه ی امیرالمؤمنین علیه السلام كه از مواریث ائمه علیهم السلام می باشد و به دست مبارك آن حضرت می رسد تأدیب نماید، و آنها را به پذیرش حق وادار سازد.


[1] بحارالانوار، ج 53 ص 60 و معاني الاخبار ص 387.